Jakob Lehmann

Jakob Lehmann –  dyrygent

 Jakob Lehmann to dyrygent młodego pokolenia, dla którego świadomość stylistyczna i historycznie poinformowane wykonania są filarami emocjonalnie szczerych i energicznych interpretacji. Jego podwójne cele – wierność intencjom kompozytora i bezpośrednie przekazanie ich współczesnej publiczności – kierują jego różnorodną działalnością zarówno jako skrzypka, jak i dyrygenta.

Urodzony w 1991 roku w Berlinie Jakob kształcił się na Universität der Künste pod kierunkiem prof. Michaela Erxlebena. Już przed ale i w trakcie studiów zdobywał cenne spostrzeżenia od takich muzyków, jak Andrew Manze, Natalia Prishepenko, Elizabeth Wallfisch, Stephan Mai i Raphael Alpermann. Jako zapalony kameralista koncertował w całej Europie, a także w Chinach, Turcji, Armenii i Gruzji.

W ostatnich latach Jakob był bardzo aktywny jako koncertmistrz. Wśród orkiestr, z którymi współpracuje, są Camerata Salzburg, Le Concert des Nations, Capella Augustina, B’Rock, Camerata Nordica, Australian Romantic and Classical Orchestra, Kölner Akademie i Junge Norddeutsche Philharmonie. Od 2015 do 2019 ściśle współpracował z Anima Eterna Brugge jako koncertmistrz, kameralista i dyrygent. Jego debiut w 2016 roku jako pierwszy w historii dyrygent gościnny w 30-letniej historii tej orkiestry spotkał się z szerokim uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków.

Jakob jest dyrektorem artystycznym i dyrygentem Eroica Berlin, orkiestry kameralnej, którą założył w 2015 roku. W skład zespołu wchodzą młodzi muzycy z Berlina, którzy dążą do rozwiązania problemu starzejącej się publiczności muzyki klasycznej i koncentrują się na przybliżaniu muzyki młodym słuchaczom.

Jakob jest zastępcą dyrektora artystycznego Teatro Nuovo, najnowszego i najbardziej innowacyjnego festiwalu operowego w Nowym Jorku, który rzuca nowe światło na wczesną romantyczną operę włoską i został opisany jako „transformacyjny” przez Wall Street Journal. Jakob wyreżyserował opery Rossiniego, Belliniego i Mayra, a także wykonywał i dyrygował muzyką instrumentalną i sakralną Rossiniego i Donizettiego. Będzie regularnie wracał do Nowego Jorku, aby blisko współpracować z młodymi śpiewakami i instrumentalistami wraz z dyrektorem artystycznym festiwalu Willem Crutchfieldem.

Stale rozwijająca się dyskografia Jakoba obejmuje szeroki zakres repertuaru od Beethovena po Takemitsu. Nagrał wiele albumów w różnych wytwórniach, takich jak Alpha Classics, Alia Vox, Ars Vobiscum, Genuin i Es Dur oraz jest dwukrotnym zdobywcą prestiżowej International Classical Music Award (ICMA) 2019.