Tami Krausz

Tami Krausz – flet traverso

Flecistka Tami Krausz znana jest z wszechstronnego wykonawstwa na fletach historycznych XVII, XVIII, XIX i XX wieku. Jej koncerty oraz nagrania zostały docenione przez szerokie grono słuchaczy i krytyków prasowych na całym świecie.

Tami Krausz, urodzona w Izraelu, rozpoczęła naukę gry na flecie w wieku 8 lat. W latach 90. po raz pierwszy zetknęła się z muzyką dawną w Jerozolimie, Dzięki stypendium America-Israel Cultural Foundation otrzymała flet barokowy, skupiając się na historycznym wykonawstwie muzyki dawnej. By rozwijać się w tej dziedzinie przeniosła się do Holandii, gdzie uzyskała tytuł magistra z najwyższym wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Bartholda Kuijkena w Królewskim Konserwatorium w Hadze.

Dziś Tami można często usłyszeć jako solistkę, kameralistkę oraz pierwszą flecistkę w czołowych europejskich orkiestrach, w tym Le Cercle de l’Harmonie, les Concerts de la Loge, L’orchestre des Champs Élysées, Les Inventions, Holland Baroque, B’Rock, Das Kleine Konzert, Academia Daniel. Miała również zaszczyt występować pod batutą takich mistrzów jak Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Skip Sempé, René Jacobs, Julien Chauvin, Raphael Pichon, Jeremy Rohrer, a także u boku takich solistów jak pianista Alexander Melnikov, sopranistka Sandrine Piau, sopranistka Claron McFadden czy kontratenor Philippe Jaroussky.

Szeroki repertuar Tami sięga od wielkich oper romantycznych, poprzez wszelkiego rodzaju barokową, klasyczną i romantyczną muzykę kameralną, aż do intymnego solowego repertuaru jak Fantazje Telemanna na flet solo. Jej ostatnie nagranie CD, na którym Tami była solistką w Symfonii koncertującej na flet, obój, róg i fagot Francoisa Devienne’a z Concert de la Loge, otrzymało znakomite recenzje, odgrywa również znaczącą rolę w nowych i nadchodzących wydaniach Symfonii Schuberta pod dyrekcją René Jacobs. Niedawna współpraca z fortepianistą Shuannem Chai zaowocowała projektem nagraniowym rozpoczynającym się albumem Beethoven-Kuhlau, który ma zostać wydany przez wytwórnię Ramée na początku 2020 roku.

Tami jest członkiem Jury na Wydziale Muzyki Dawnej w Konserwatorium w Hadze. Szeroka gama instrumentów, na których wykonuje, obejmuje kopie fletów wykonanych przez Rudolpha Tutza, Claire Soubairon, Roberto Bando, Philipa Alaina Dupre i Roda Camerona, a także instrumenty z jej własnej kolekcji oryginalnych fletów francuskich, niemieckich, holenderskich i angielskich od baroku do późnego romantyzmu.