{oh!} Orkiestra Historyczna 

 

{oh!} Orkiestra Historyczna

{oh!} Orkiestra Historyczna została założona w 2012 r. w Katowicach przez grupę instrumentalistów – entuzjastów i miłośników muzyki dawnej skupionych wokół koncertmistrzyni Martyny Pastuszki.

W ciągu ośmiu lat działalności dynamicznie i konsekwentnie rozwijający się zespół, kształtowany artystycznie przez swoją charyzmatyczną liderkę, wypracował sobie pozycję wiodącej orkiestry muzyki dawnej w Polsce, a w opinii krytyków występy {oh!} Orkiestry Historycznej rozpatrywane są w kategorii nie tylko koncertów, ale prawdziwych muzycznych wydarzeń. Obecnie {oh!} współpracuje z najważniejszymi polskimi instytucjami i festiwalami, m.in.: Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach czy Instytutem Adama Mickiewicza. Zespół doceniany jest także na arenie międzynarodowej, co potwierdzają koncerty w najważniejszych salach koncertowych i podczas największych festiwali w Europie, takich jak Theater an der Wien, Sala im. Czajkowskiego w Moskwie, Auditorium Opera de Dijon, Konzerthaus Dortmund, Kölner Philharmonie, Bachfest Leipzig, Haendel Festspiele Halle, Tage Alter Musik Herne czy Bayreuth Baroque Opera Festival.

{oh!} Orkiestra Historyczna od 2015 r. jest rezydentem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, gdzie w ramach cyklu Muzyka Dawna w NOSPR prezentuje repertuar od baroku po romantyzm, we współpracy z gościnnymi solistami i dyrygentami.

Orkiestra od roku 2018 regularnie współpracuje z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina (NIFC), skupiając się na historycznym wykonawstwie polskiej muzyki romantycznej, występując podczas kolejnych edycji Festiwalu Chopin i Jego Europa oraz koncertów i nagrań organizowanych przez NIFC.

Wraz z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Dawnej „All’improvviso” w Gliwicach {oh!} od kilku lat konsekwentnie i z sukcesami rozwija także działalność operową. Dotychczas odbyły się premiery oper: „Didone abbandonata” D. Sarriego, „Arminio” J. A. Hassego, „Gismondo, re di Polonia” L. Vinciego oraz „Il Pastor Fido” G. F. Händla (współprodukcja z Händel Festspiele Halle).

Opera „Gismondo, re di Polonia” ze znakomitym kontratenorem Maxem Emanuelem Cencicem w roli tytułowej została w 2019 roku wydana jako trzypłytowy album przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza. Produkcja spotykała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem przez międzynarodową krytykę, zaś sama orkiestra nazywana jest „odkryciem ostatnich lat”.