Bastarda Trio 

fot. Mikołaj Starzyński (www.mikolajstarzynski.pl)

BASTARDA to zespół powołany do życia przez Pawła Szamburskiego (klarnet), Tomasza Pokrzywińskiego (wiolonczela) oraz Michała Górczyńskiego (klarnet kontrabasowy). Grupa wydawniczo i środowiskowo związana z wytwórnią Lado ABC, jest również partnerem międzynarodowego projektu badawczego HERA „Sound Memories. The Musical Past in Late – Medieval and Early Modern Europe”. Artyści podejmują odważną próbę reinterpretacji muzyki dawnej oraz stworzenia na jej podstawie autorskiego języka dźwiękowego. Kilkusetletnie śpiewy chorałowe, motety, litanie rozbijają niejednokrotnie się  na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. Muzycy improwizując wokół archaicznych melodii, komponując i aranżując na ich podstawie zupełnie nowe utwory – budują pomost łączący odległe w czasie muzyczne światy, docierają do ich uniwersalnego, duchowego wymiaru. Muzyka Bastardy to współczesna, oryginalna i bardzo osobista wypowiedź wsparta na bogatych tradycjach muzycznych.

Członkowie zespołu prowadzą również niezwykle aktywną działalność artystyczną poza Triem Bastarda, specjalizując się w zupełnie różnych, pozornie odległych dziedzinach, co sprawia, że połączenie trzech pierwiastków twórczych staje się jeszcze bardziej intrygujące.

Paweł Szamburski
Klarnecista, kompozytor, improwizator, animator sztuki.
Studiował na wydziale Antropologii Kultury oraz Muzykologii UW. Wspólnie z Maciem Morettim w 2004 roku powołali do życia wydawnictwo płytowe Lado ABC. To właśnie w tej wytwórni ukazały się płyty artystów takich jak Marcin Masecki, Raphael Rogiński, Levity, Hubert Zemler, SzaZa, Cukunft i wielu innych. To jedno z najbardziej rozpoznawalnych niezależnych wydawnictw muzycznych w Polsce. Jako klarnecista Szamburski współtworzył kilka ważnych zespołów sceny improwizowanej, m.in.: powołany przez Mikołaja Trzaskę kwartet klarnetowy Ircha, kwartet Cukunft oraz duet Sza/Za, tworzony z altowiolistą Patrykiem Zakrockim. Jako kompozytor Szamburski jest autorem muzyki do licznych spektakli teatralnych, filmów, słuchowisk oraz audiobooków.

Michał Górczyński
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej, klarnecista, improwizator, kompozytor, performer. Związany ze sceną muzyki współczesnej, której jest wybitnym interpretatorem. Występował jako solista z takimi zespołami jak: Kwartet Śląski, Orkiestra „Aukso”, Filharmonia Podlaska. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt gdzie prezentował swoje autorskie techniki wykonawcze na klarnecie
basowym. Jest twórcą instalacji, tekstów teoretycznych na temat autorskich teorii, audycji radiowych oraz filmów undergroundowych. Od 2002 roku współtworzy zespół „Kwartludium” specjalizujący się w wykonywaniu muzyki współczesnej.

Tomasz Pokrzywiński
Wiolonczelista, reżyser dźwięku, współtwórca festiwali i animator.
Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej i londyńskiej Guildhall School of Music and Drama. Specjalizuje się w wykonawstwie historycznym, współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki dawnej (Academy of Ancient Music, Holland Baroque, Arte dei Suonatori, OH Orkiestra Historyczna) i nagrywając dla najlepszych wytwórni (Harmonia Mundi, Channel Classics, BIS). Jako kameralista współpracuje z takimi artystami, jak Rachel Podger, Marcin Świątkiewicz czy Marcin Masecki. Powołuje do życia i współtworzy takie inicjatywy, jak: Smykofonia, festiwal Strefa Ciszy,
Festiwal 3×3, cykle Transkrypcje i Dżemy klasyczne. Prowadzi zajęcia z wiolonczeli barokowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka
Chopina w Warszawie i Akademii Muzycznej im.Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Bastarda ma w repertuarze trzy płyty:

  1. „Promitat eterno” (Lado ABC 2017)

Podejmuje wątki muzyki średniowiecznej, a konkretnie pieśni i motetów Piotra Wilhelmiego z Grudziądza (1392 – ok. 1480) jednego z pierwszych kompozytorów tworzących na terenach Polski oraz Europy Środkowej i Wschodniej. Muzycy posiłkując się metodą „viola bastarda”, czyli swobodnych skoków między kolejnymi głosami pieśni, improwizując wokół średniowiecznych melodii – osiągnęli niezwykle oryginalny głos w interpretacji muzyki Piotra z Grudziądza.

  1. „Ars moriendi” (Lado ABC 2019)

W całości poświęconemu tematowi śmierci oraz ceremonii pogrzebowej, w której śpiewy chorałowe, psalmy pokutne, litanie, motety przeplatały się podczas całego rytuału w głęboko symboliczny sposób. Bastarda przeistacza ten dawny muzyczny rytuał: kilkusetletnie śpiewy chorałowe rozbijają się na małe odcinki, stale zmieniający się kontrapunkt wczesnej polifonii imploduje w minimalizm. To, co pozostało, to współczesna medytacja nad śmiercią. Opieka merytoryczna oraz dobór repertuaru przygotowane zostały przez wybitnego muzykologa Antonio Chemottiego. Pojawiają się tu min. kompozycje C. Festa, J. Desprez, G. du Fay, C. de Morales.

  1. „Nigunim” (Multikulti Projekt 2020)

Trzeci album poświęcony mistycznym pieśniom chasydzkim z XVIII i XIX wieku – nagrany został na żywo w studiu koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, w ramach festiwalu „Muzyka Wiary Muzyka Pokoju”. Muzycy czerpiąc głównie ze spuścizny chasydzkiej dynastii Modrzyc, a także z muzykologicznych zbiorów Moshe Bieregowskiego – odkrywają piękno dawnych, żydowskich melodii – opracowując je w specyficzny dla siebie sposób i filtrując przez unikatowy, ukształtowany już język zespołu. Dla Bastardy niezwykle inspirująca jest również wewnątrzmuzyczna siła narracyjna Nigunów. Bez słów opowiadają o radości i smutku, o życiu w pełnym spektrum doznań, stanowią niejako istotę chasydyzmu, który zawsze oscylował między oczekiwaniem na koniec świata, a radosną niemal ekstatyczną afirmacją życia.