„Od baroku do jazzu” – Adam Bałdych i Stuttgarter Kammerochester

Przed nami kolejna odsłona Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej
„All’improvviso” w Gliwicach – tym razem z udziałem znakomitego skrzypka-improwizatora Adama
Bałdycha i uznanej Stuttgarter Kammerochester, dla której będzie to pierwszy koncert w Polsce!
Zapraszamy 4 września o godz. 19.00 do Ruin Teatru Victoria w Gliwicach na koncert „Od baroku
do jazzu”.

Tegoroczna edycja Festiwalu „All’improvviso” ze względu na sytuację pandemiczną realizowana jest
w wielu odsłonach, tworząc całoroczny cykl. To cieszy melomanów, którzy dzięki temu mają stały
kontakt z muzyką prezentowaną podczas „All’improvviso”.

Początek wakacji należał do barokowej opery i kolejnej festiwalowej premiery – tym razem była to opera „Cajo Fabricio” Johanna Adolfa Hassego z rewelacyjnym Maxem Emanuelem Cencicem i {oh!} Orkiestrą Historyczną. Na koniec
wakacji organizatorzy Festiwalu – Towarzystwo Kulturalne FUGA i Teatr Miejski w Gliwicach
zapraszają na wydarzenie bezprecedensowe: na jednej estradzie spotkają się znakomity skrzypek-
improwizator Adam Bałdych oraz znakomita Stuttgarter Kammerochester, która po raz pierwszy
zagra dla polskiej publiczności! W koncercie zatytułowanym „Od baroku do jazzu”, obok muzyki G.
Ph. Telemanna, usłyszymy polską premierę nowej kompozycji Adama Bałdycha „Concerto galante”,
inspirowaną muzyką barokową, a stworzoną na zamówienie Stuttgarter Kammerochester. Program
koncertu uzupełnią jazzowe improwizacje na tematy zaczerpnięte od dawnych mistrzów, a koncert
zamknie „Souvenir de Florence” („Pamiątka z Florencji”) Piotra Czajkowskiego – arcydzieło
zachwycające świeżością pomysłów melodycznych, jak i harmonicznych.
Koncert symbolicznie wpisuje się również w 82. rocznicę wybuchu II Wojny Światowej – polski
skrzypek Adam Bałdych i niemiecka Stuttgarter Kammerochester wspólnie występują w ruinach
spalonego w 1945 r. przez radziecką armię Teatru Victoria – niezwykłej przestrzeni, która do dziś jest
namacalnym dowodem tamtych dramatycznych wydarzeń i symbolem burzliwej historii miasta
Gliwice.


Bilety na ten wyjątkowy koncert dostępne są w kasach Teatru Miejskiego oraz na stronie
ticketmaster.pl

Adam Bałdych

Jest dziś jednym z najważniejszych skrzypków jazzowych na świecie, od 2012 roku związanym z prestiżową oficyną wydawniczą ACT z siedzibą w Monachium.

Nazywany „cudownym dzieckiem skrzypiec”, karierę rozpoczął w wieku 14 lat. Szybko został okrzyknięty innowatorem łączącym dokonania muzyki poważnej i współczesnego języka skrzypcowego z talentem improwizatorskim. W krótkim czasie stworzył własny styl, który stał się inspiracją dla nowej generacji improwizujących skrzypków.

Swoją muzykę prezentował na najważniejszych festiwalach jazzowych i w prestiżowych salach koncertowych na całym świecie. Koncertuje i nagrywa z wybitnymi artystami, takimi jak: Yaron Herman, Joachim Kuhn, Agata Zubel, Cezary Duchnowski, Helge Lien, Aaron Parks, Lars Danielsson, Nils Landgren, Iiro Rantala, Marius Neset, Jacob Karlzon, Billy Cobham, Paolo Fresu.

Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia, w tym: Grand Prix i nagrodę indywidualną festiwalu „Jazz nad Odrą” (2006), ECHO Jazz – nagrodę niemieckiego przemysłu muzycznego (2013), Złoty Krzyż Zasługi (2016) oraz Odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2016). W 2021 roku wraz Adam Bałdych Quartet został laureatem drugiej nagrody oraz nagrody publiczności prestiżowego konkursu BMW Welt Jazz Award. 

Adam Bałdych coraz częściej zwraca się w stronę klasycznej twórczości kompozytorskiej, pisząc na zamówienie renomowanych orkiestr. W 2015 roku na zamówienie Baltic Neopolis Orchestra ze Szczecina stworzył kompozycję Mozaika–Impresje, a w 2016 roku dla Orkiestry Muzyki Nowej napisał utwór Antiphona do tekstów znalezionych w grotach Qumran. W 2019 roku na zamówienie orkiestry AUKSO przygotował Early Birds Symphony na festiwal auksodrone, co zaowocowało współpracą przy kolejnej kompozycji tworzonej z okazji 75-lecia PWM. Premiera nowego utworu „Teodor” odbyła się także w ramach Festiwalu Prawykonań w Katowicach w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia a w lipcu podczas Kromer Biecz Festival zabrzmiał utwór na kwartet smyczkowy i skrzypce improwizujące we współpracy z Equilibrium String Quartet.

Adam Bałdych ceniony jest za kreatywność na polu jazzu i wykonawstwa muzyki współczesnej, twórcze łączenie obu tych dziedzin oraz za wielką wyrazistość swoich muzycznych interpretacji.

Brał udział w nagraniach blisko 20 płyt. Najnowszy krążek swą premierę będzie mieć jesienią tego roku jako siódma już płyta dla prestiżowego niemieckiego wydawnictwa ACT. Album „Poetry” nagrany został wraz ze znakomitym gościem – włoskim trębaczem Paolo Fresu. 

W lipcu 2021 r. w Stuttgarcie swą premierę miała także nowa kompozycja Adama Bałdycha „Concerto Galante” przygotowywana na zamówienie Stuttgarter Kamerorchester, która zabrzmi również podczas Festiwalu All’improvviso w Gliwicach.

Stuttgarter Kammerochester

Stuttgarcka Orkiestra Kameralna (SKO), założona w 1945 roku przez Karla Münchingera, od samego początku prezentowała kulturę dźwięku i rozpoznawalne brzmienie, stając się wzorem dla wielu innych zespołów. Pod kierownictwem Dennisa Russella Daviesa, honorowego dyrygenta SKO, orkiestra otworzyła się również na muzykę współczesną, a wraz ze swoim następcą Michaelem Hofstetterem rozwijała się w kolejnych obszarach repertuarowych, w dziedzinie historycznej praktyki wykonawczej.

Dziś, 75 lat od jej powstania, Stuttgarter Kammerochester to inspirujące połączenie tradycji i pionierskiego ducha. SKO utrzymuje bliskie kontakty z miastem Stuttgart i całym regionem Badenii-Wirtemergii poprzez liczne koncerty i projekty specjalna, występuje także na całym świecie. O międzynarodowej pozycji zespołu świadczy obszerna dyskografia ze starannie dobranymi programami, z udziałem najwyższej klasy solistów.

Pierwszym dyrygentem zespołu jest światowej sławy skrzypek i dyrygent Thomas Zehetmair, a stałym partnerem artystycznym orkiestry jest znany kompozytor, dyrygent i klarnecista Jörg Widmann. Wspólne kierownictwo muzyczne tego duetu daje Stuttgarckiej Orkiestrze Kameralnej nowy impuls do interpretacji szerokiego repertuaru od wczesnego baroku do XXI wieku.

W Stuttgarcie SKO prowadzi własny cykl koncertów „Sternstunden” przekraczający granice gatunków,  otwarty na odważne eksperymenty programowe. Muzyka baletowa „Apollon musagète” Strawińskiego łączona jest z dworskim tańcem z czasów Ludwika XIV, a muzyka Henry’ego Purcella konfrontowana jest z muzyką zespołu Nirvana. Najważniejszymi wydarzeniami 2021 r. są także światowe premiery dwóch zamówionych kompozycji Adriany Hölszky i skrzypka jazzowego Adama Bałdycha.

W stale zmieniającym się świecie cyfryzacji, Orkiestra Kameralna ze Stuttgartu nieustannie odkrywa nowe pola do twórczych działań. Od 2018 roku powstają tu nowatorskie projekty wykorzystujące wirtualną rzeczywistość, gry muzyczne i koncerty hologramowe, oferując publiczności nowe doznania artystyczne.

SKO angażuje się również w przedsięwzięcia społeczne, nie bojąc się odważnych projektów, czego przykładem może być planowana na koniec 2021 roku „opera więzienna” z młodocianymi przestępcami z więzienia w Adelsheim, za którą SKO otrzymało nagrodę „The Power of the Arts” od Philip Morris GmbH.

Orkiestra Kameralna w Stuttgarcie jest finansowana przez kraj związkowy Badenia-Wirtembergia, miasto Stuttgart i firmę Robert Bosch GmbH, a także przez licznych sponsorów, mecenasów i darczyńców.