„Gismondo, re di Polonia” – Światowa premiera na 100-lecie Niepodległości Polski

W 2018 roku Festiwal All’improvviso i {oh} Orkiestra Historyczna podejmą kolejną współpracę przy międzynarodowej produkcji…

W związku z obchodami 100. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości {oh!} Orkiestra Historyczna wraz z gronem najlepszych europejskich solistów, na czele z Maxem Emanuelem Cencicem, chce zaprezentować współczesnym odbiorcom operę znakomitego włoskiego kompozytora Loenardo Vinci, pt. „Gismondo, re di Polonia”. Libretto opery osadzone jest w realiach XVI-wiecznej Polski, rządzonej przez Króla Zygmunta II Augusta, uwzględniając fakty historyczne oraz postacie polskiego dworu.

Operę Gismondo Re di Polonia (Zygmunt, król Polski) po raz pierwszy wystawiono w Teatro delle Dame w Rzymie 11 stycznia 1727. Libretto to anonimowa przeróbka dramy Francesco Brianiego Il vincitor generoso, pierwotnie wykorzystanej przez Antonia Lottiego w 1708. Akcja została umieszczona w renesansowej Polsce i nawiązuje do okoliczności zawarcia unii lubelskiej, a tytułowy władca to Zygmunt II August. Na tym tle osnuto fikcyjne polityczne i miłosne intrygi: córka króla Judyta zakochuje się w Przemysławie, księciu litewskim; uczucie łączy też Kunegundę, córkę Przemysława, i Otone, syna Zygmunta. Muzycznie operę dominują Kunegunda i Otone. Niektóre z ich arii pochodzą z innej opery Vinciego, Ernelinda, w tym duet miłosny Dimmi una volta addio.

Fakt, że dzieło o tej tematyce stworzył włoski kompozytor ukazuje jak istotnym miejscem na europejskiej mapie była Polska w swoim „złotym”, XVI-wieku. Obchodzona w 2018 r. 100. rocznica odzyskania Niepodległości jest znakomitą okazją przy przypomnieć tamten okres poprzez muzykę jednego z najwybitniejszych kompozytorów swoich czasów – Leonardo Vinci, od którego czerpali i na którym wzorowali się słynni kompozytorzy żyjący później jak Vivaldi, Pergolesi, Handel czy Hasse. W 2018 r. opera po prawie 300 latach od swojej premiery zabrzmi ponownie, mając swoją współczesną premierę 2. 09. 2018 r. w Gliwicach podczas kolejnej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej „All’improvviso”.

Gismondo: Max Emanuel Cencic
Ottone: Yuriy Mynenko
Cunegunda: Sophie Junker
Primislao: Aleksandra Kubas-Kruk
Ernesto: Jake Arditti
Giuditta: Dilyara Idrisova
Ermanno: Nicholas Tamagna

Orkiestra: {oh!} Orkiestra Historyczna
Kierownictwo muzyczne, Koncertmistrzyni: Martyna Pastuszka